ETZ Orthopedische intake

Sinds het begin van 2022 maakt de vakgroep orthopedie gebruik van de Orthopedische Intake module van OnlinePROMS. Het Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis (ETZ) meet sinds 2015 PROMs via OnlinePROMS.

Carel Diekerhof is orthopedisch chirurg en medisch manager orthopedie van het ETZ. Hieronder deelt hij zijn ervaringen met deze module.

Wat is de Orthopedische intake module in OnlinePROMS? 

Deze module zorgt dat de patiënt thuis een digitale anamnese vragenlijst in kan vullen voorafgaand aan het bezoek in het ziekenhuis. Vervolgens wordt een samenvatting van de antwoorden direct in het Elektronische Patienten Dossier (EPD) getoond zodat deze tijdens het eerste consult al geraadpleegd kunnen worden door de zorgverlener.

Wat was de aanleiding voor het gebruik van de module?

Zorgverleners zijn in het eerste gesprek vaak veel tijd kwijt met het stellen van standaard vragen over onder andere de klacht, ontstaanswijze, symptomen en ervaren belemmeringen in het dagelijks leven, werk, sport of hobby. Uiteraard zijn deze vragen van groot belang maar kost het afnemen ervan relatief veel tijd én zijn het bij uitstek vragen waar de patiënt thuis over na kan denken.    

“Doordat patiënten de standaard vragen thuis al invullen kunnen we hierdoor direct meer diepgang bereiken in onze gesprekken en eerder tot de kern van het probleem komen.” 

Op welke manier levert deze module een bijdrage aan jullie zorg? 

De patiënt is in staat om alle tijd te nemen voor het invullen van de vragenlijst. De patiënt kan dit doen in zijn eigen omgeving, eventueel met hulp van een partner of mantelzorger. Bovendien biedt de vragenlijst de mogelijkheid voor patiënten om aan te geven wat voor hen belangrijk is om te bespreken tijdens het consult. 

"Als dokter kan ik in één oogopslag in het EPD lezen wat de patiënt thuis heeft ingevuld. Ik ben hierdoor voorafgaand aan het consult in het ziekenhuis beter geïnformeerd. Tijdens het gesprek dien ik slechts een aantal elementen van de samenvatting te verifiëren. Hierdoor kan ik eerder inzoomen op wat voor de patiënt écht belangrijk is.”   

Er is nu zelfs zoveel informatie vooraf, dat op basis van de ingevulde gegevens er al bepaald kan worden bij wie er welk aanvullend onderzoek gedaan moet worden. 

“Er is nu zelfs zoveel informatie vooraf, dat op basis van de ingevulde gegevens er al bepaald kan worden bij wie er welk aanvullend onderzoek gedaan moet worden.”

Ervaring van de patiënt in de spreekkamer  

Doordat de zorgverlener beter geïnformeerd is vóór het consult, kan hij/zij tijdens het consult vaker de patiënt in de ogen aankijken en ontstaat er eerder een connectie. 

Ik krijg van de patiënten teruggekoppeld dat ze het als prettig ervaren dat er aandacht is voor hen, in plaats van mijn computer. Normaliter dien ik namelijk zoveel vast te leggen in het systeem, die last is nu aanzienlijk afgenomen. 

Carel Diekerhof geeft hier een voorbeeld van: “Ik had laatst een dame tegenover me waarvan ik had gelezen dat ze zich beperkt voelt tijdens het uitvoeren van haar haar hobby diamond painting. Ze was verrast dat ik als dokter vroeg hoe haar klachten persisteren tijdens het uitvoeren van deze hobby. Buiten mijn medisch-specifieke kennis, zie ik nu ook andere informatie. Het totaalbeeld komt nu veel meer naar voren.” 

Volgens Carel Diekerhof reageren patiënten uiterst positief op deze nieuwe intake procedure. “Voor mij is deze procedure ook volkomen logisch. Als ik mezelf wil verzekeren of mijn belastingaangifte doe, dien ik ook eerst gegevens in te vullen. Dit bepaalt namelijk welke dienst het beste bij mij past. In ons geval is dat bepalen welke zorg(verlener) bij deze patiënt het beste past.”

“Ik krijg van de patiënten teruggekoppeld dat ze het als prettig ervaren dat er aandacht is voor hen, in plaats van mijn computer. Normaliter dien ik namelijk zoveel vast te leggen in het systeem, die last is nu aanzienlijk afgenomen.”

Hoe zouden we de service in de toekomst verder kunnen verbeteren?

“Ga vooral zo door! De gezondheidszorg dient een digitaliseringsslag te maken wil het omgaan met de schaarse middelen die het heeft. Met de toenemende vergrijzing dienen we meer mensen te helpen met minder ondersteunend zorgpersoneel en geld.” 

“Jullie service zal in de toekomst nog verder verbeterd kunnen worden door het pre- & post-poliklinische proces te monitoren. Als patiënten gedurende deze fase hun voortgang bijhouden, kunnen we bij het overschrijden van bepaalde grenswaarden de juiste zorg(verlener) aanbieden.”  

“Ook zou het goed zijn als deze vragenlijst door heel zorgverlenend Nederland -of zelfs internationaal- uitgezet wordt zodat we eerder waardevolle data krijgen van patiënten die zich op onze poli’s presenteren.” 

Wil je meer informatie?

We komen graag met je in contact.